PIERWSZE KROKI
WITAMy WE FRYCZU!
Co? Gdzie? Jak? Kiedy?
czyli najważniejsze pytania, na które warto znać odpowiedź
Jak znaleźć salę dydaktyczną?
System numeracji sal w Uniwersytecie taki jak na przykład „B 008” oznacza że pomieszczenie znajduje się w budynku „B”, numer rozpoczynający się od „0” oznacza że chodzi o parter. Numer rozpoczynający się od „1” oznacza pierwsze piętro itd.
Gdzie można coś zjeść i odpocząć w przerwie między zajęciami?
Stołówka uczelniana Kwadrans akademicki znajduje się w budynku C na parterze. Mieści się też tam strefa z kanapami, gdzie można napić się kawy, coś zjeść i odpocząć między zajęciami. Mamy też na uczelni osobną kawiarnię, która jest zlokalizowaną w budynku A na parterze. Napoje i słodkie przekąski można też kupić w sklepiku mieszczącym się w budynku B na parterze.
Kto jest kim we władzach uczelni/wydziału?
Osobą która zarządza uczelnią jest Rektor. Reprezentują go w poszczególnych sprawach Prorektorzy: Prorektor ds. Ogólnych; Prorektor ds. Nauki i Nauczania; Prorektor ds. Collegium Medicum; Prorektor ds. Studenckich. Wszystkie sprawy studenckie w imieniu rektora załatwia Prorektor ds. Studenckich. Na Wydziale osobą zarządzająca jest Dziekan. Reprezentują go też w sprawach poszczególnych kierunków na Wydziale Prodziekani.
Jak się zwracać do wykładowcy, Dziekana, Rektora?
W szkole średniej temat zwracania się do nauczyciela był prosty. Do każdego nauczyciela należało zwracać się „Panie Profesorze/Pani Profesor”. Na studiach sprawa poprawnego i eleganckiego zwracania się do wykładowców jest nieco bardziej skomplikowana. Oczywiście zawsze na miejscu jest zwrot grzecznościowy „Pan/Pani”, ale lepiej będzie połączyć zwrot ten z funkcją lub tytułem czy stopniem naukowym. A więc do wykładowców zwracamy się używając ich stopnia lub tytułu naukowego „Panie Profesorze/Pani Profesor”, „Panie Doktorze/Pani Doktor”, „Panie Magistrze/Pani Magister”, a do pracowników pełniących na uczelni określone funkcje „Panie Rektorze/Pani Rektor”, „Panie Dziekanie/Pani Dziekan”. Uwaga na dwie pułapki: do osób posiadających stopień doktora habilitowanego zwyczajowo zwracamy się „Panie Profesorze/Pani Profesor”, a do osób pełniących funkcję „zastępców” rektora czyli prorektorów i „zastępców” dziekana czyli prodziekanów zwracamy się odpowiednio „Panie Rektorze/Pani Rektor”, „Panie Dziekanie/Pani Dziekan”
Jak pisać formalne emaile?
Napisać mail? Nic łatwiejszego! Czy na pewno? Maile formalne, a takie powinniśmy stosować w korespondencji z wykładowcami czy jednostkami uczelni posiadają określoną strukturę i rządzą się swoimi komunikacyjnymi prawami. A więc od początku. Pisz na adres służbowy. Nie oczekuj odpowiedzi natychmiast. Mimo, że dla Ciebie sprawa, o której piszesz jest najważniejsza na świecie i komunikacja w internecie jest bardzo szybka, daj adresatowi wiadomości czas na odpowiedź. 1-3 dni to akceptowalny termin oczekiwania na odpowiedź, chociaż zapewne uzyskasz ją szybciej. Jeśli odpowiedzi nie otrzymujesz, przypomnij o swoim pytaniu, upewniając się czy Twój mail dotarł do adresata. A sam mail i jego konstrukcja? W temacie zawsze umieść hasłowo opis problemu, o którym piszesz np. Egzamin z Diagnozy klinicznej/Psychologia/rok IV/ grupa I. Opisz sprawę jasno, możliwie krótko, ale czytelnie. Stosuj język formalny i używaj formalnych zwrotów. Zawsze podpisz wiadomość! Twój adres mailowy nie jest Twoim podpisem.
Jak zaangażować się w życie studenckie?
Możesz od pierwszych dni studiowania angażować się w działania kół naukowych; stowarzyszeń studenckich, sekcji sportowej AZS; samorządu studenckiego; studenckiej poradni prawnej. Informacje o tych podmiotach znajdziesz na stronie uczelni: uafm.edu.pl. Pamiętaj o możliwości działania w samorządzie studentów. Skontaktuj się z samorządem i dowiedz się więcej – budynek A, pokój 013
Poniżej odpowiedzi na pytania z innych kategorii:
Zobacz pytania i odpowiedzi, pogrupowane tematycznie