Zmarł Honorowy Profesor UAFM (tytuł nadany 17 III 2016 r.) Prof. Philip George Zimbardo (23 III 1933 – 14 X 2024), światowej sławy psycholog, emerytowany profesor Uniwersytetu Stanforda, pomysłodawca Stanfordzkiego Eksperymentu Więziennego, Kliniki Nieśmiałości i Heroic Imagination Project (HIP), autor cenionych podręczników psychologii, psychologicznej koncepcji czasu, przełomowej książki „Efekt Lucyfera” dotykającej psychologicznej problematyki zła, propagator idei cieszenia się życiem.
Profesor trzykrotnie gościł w murach naszej Uczelni: w 2015, 2016 oraz 2018 roku, spotykając się z władzami, pracownikami i studentami. W wyniku współpracy z prof. Zimbardo (a instytucjonalnie z Zimbardo Youth Center z siedzibą w Katowicach) nasza Uczelnia została pierwszym w Polsce ośrodkiem akademickim akredytowanym przy HIP. Pomysłodawczynią tej inicjatywy była ówczesna prof. ucz., dr hab. Agnieszka Wilczyńska. Heroic Imagination Project zdaniem Prof. Zimbardo, który bazował w głównej mierze na historii osobistej Profesora jak i na obszernym dorobku badawczym koncentrującym się na czynnikach motywujących człowieka do popełniania zła, miał zainspirować młodych ludzi, nierzadko wywodzących się z ubogich pod względem ekonomicznym i kulturowym środowisk, ale i dla wszystkich podzielających wartość dobra między ludźmi, do budowania własnej przyszłości na kanwie bohaterstwa lokalnego, by energia młodości mogła zostać zagospodarowana ku twórczej zamiast destrukcyjnej aktywności. 21 maja 2018 r. Philip Zimbardo spotkał się z Rektorem prof. dr. hab. Jerzym Malcem oraz współuczestniczył w konwersatorium Introduction into Heroic Imagination Project, podczas którego studenci prezentowali sylwetki codziennych lokalnych bohaterów. W godzinach wieczornych odbyło się IV Ogólnopolskie spotkanie HIP oraz Seminarium pod patronatem Naukowego Koła Studentów Psychologii z udziałem prof. Philipa Zimbardo zatytułowane: „Zwyczajni Bohaterowie Współczesnego Świata – jak ich rozpoznać?”, w którym wzięli udział pracownicy Uczelni, studenci oraz przedstawiciele różnych ośrodków edukacyjnych biorących udział w Projekcie Bohaterskiej Wyobraźni.
W ramach tego projektu na terenie Uczelni odbyło się kilka spotkań konwersatoryjnych dla różnych grup studentów i wykładowców, podczas których dyskutowano i prezentowano, w jaki sposób idea bycia bohaterem w codzienności może przyczynić się do zmiany postaw młodych ludzi, którym często brakuje wzorów osobowych, by stawali się liderami i propagatorami dobra w swoim środowisku. Z psychologicznego punktu widzenia idea bohaterskiej wyobraźni może przyczynić się, o czym przekonuje twórca HIP, do poprawy jakości życia, głównie młodych osób, w odniesieniu do poczucia własnej wartości, sprawczości, skuteczności oraz wiary w siebie jako swoistego antidotum na ujawniane dość powszechnie poczucie beznadziejności, zanikanie sensu życia, poczucie bycia nierozumiany czy nieważnych dla innych oraz niechęci wobec własnego istnienia. Ówcześni pracownicy i studenci kierunku psychologia prowadzili szkolenia dla liderów Heroic Imagination Project, które cieszyły się dużym zainteresowaniem.